Wees mild voor jezelf

Kreeg jij vroeger ook veel vaker straf dan ‘de jeugd van tegenwoordig’? Tja, de kans is inderdaad groot dat je—net als de meesten van je generatiegenoten—strenger bent opgevoed dan vandaag de dag de maatstaf is. Daardoor heb je misschien nooit geleerd om mild te zijn voor jezelf en vind je het waarschijnlijk ook wat moeilijker om je kwetsbaar op te stellen. Toch zijn kwetsbaarheid en zelfcompassie dé bouwstenen van mildheid. 

Samen duiken we wat dieper in dit brede begrip met een leuk ezelsbruggetje.

Medeleven voelen voor mezelf als het even tegenzit MAG
Ik relativeer mezelf, want ik ben niet perfect (en da’s oké)
Lief zijn voor mezelf doe ik door tijd voor mezelf te nemen
Door mijn emoties te aanvaarden, ben ik mild voor mezelf
Hulp aanvaarden is dapper, niet egoïstisch!
Exit negatieve gedachten: ik focus op het positieve
Ik stel mezelf kwetsbaar op en durf te steunen op mijn omgeving
Dankbaar zijn voor wat ik heb, wie ik ben en wat ik ervaar is goud waard

"Ik maak geen fouten, ik doe ervaring op voor de volgende keer!"

Kom op voor compassie

We hebben het allemaal wel eens ervaren: iemand waar we om geven—soms zelfs een personage in een boek of op televisie—maakt iets heftigs mee of worstelt met zichzelf. Het gevoel dat je dan krijgt, herken je natuurlijk meteen als medeleven. Maar wist je dat je ook compassie kan voelen voor jezelf? En dat dat zelfs enorm belangrijk is? Klinkt gek, maar toch is het zo! Door zelfcompassie te beoefenen ga je namelijk helemaal anders naar jezelf kijken. En dat heeft heel wat voordelen. Kijk maar even mee in deze tabel:

Voordelen van zelfcompassie
Minder … Meer …
  • Stress
  • Angsten
  • Depressie
  • Zelfvertrouwen
  • Optimisme

Zelfcompassie oefenen doe je door je eigen gevoelens op te merken. Probeer jezelf van een afstand te bekijken en het te voelen als je bang, boos, gestrest of juist heel blij bent. Hoogtepunten en dipjes horen bij het leven, voor iedereen. Wees mild voor jezelf, zoals je dat ook voor een vriend, vriendin, partner of je kind zou zijn! Wees niet te streng voor je zelf als je eens een foutje maakt, dat is menselijk. 

Lief zijn voor je lijf

Boodschap van de dag: je lichaam is niet gemaakt om je hele leven hetzelfde te blijven. Je lichaam bevindt zich eigenlijk permanent in een staat van verandering. En dat is fantastisch! Zo heb je in elke fase een lichaam dat bij je leeftijd past. 

Kijk dus niet te streng in de spiegel. Die striemen op je buik herinneren je aan je zwangerschap. Was dat echt al zo lang geleden? Soms voelt het als gisteren. En die eelt op je handen is het levende bewijs van het harde werk dat je geleverd hebt tijdens je carrière. Onze favoriet zijn alvast de lachrimpels: probeer ze te zien als een fysieke herinnering aan goede tijden. Dan wordt met liefde naar je lichaam kijken gemakkelijker dan je ooit had durven denken. 

Je bent niet wat je (niet) bereikt hebt

Wilde je altijd al een boek schrijven? Of droomde je vroeger van een wereldreis, maar is het er nooit van gekomen? Voor alle dingen die je niet hebt gedaan (zoals de wereld rondreizen) kreeg je misschien wel iets veel waardevoller in ruil (zoals je kinderen). Verlies deze “positieve keerzijde” zeker niet uit het oog: je kan nu eenmaal niet alles doen in het leven. Weet dat vriendschap en liefde veel belangrijker zijn dan je successen en verwezenlijkingen. 

Toch het gevoel dat je nog een paar items van je bucketlist wil afvinken? Het is nooit te laat! Doelen stellen maakt je gelukkig, dus doe vooral waar je zelf blij van wordt. En of het nu lukt of niet, de weg ernaartoe is vaak ook al erg waardevol. Zo is de reis belangrijker dan de bestemming. 

l

Gratis inspiratie

Maak een bucketlist

Aan de hand van deze vragen kan je zelf een ‘bucket list’ opstellen. Deze lijst omvat alles wat je nog eens zou willen doen in het leven. Neem pen en papier bij de hand en laat je verbeelding de vrije loop!
 

  • Welke vakantiebestemming zou je graag eens (opnieuw) bezoeken? 
  • Welke creatieve verwezenlijking zou je leuk vinden? (bijvoorbeeld een muurschildering maken of een gedichtenbundel uitbrengen)
  • Welke boeken wil je (her)lezen, welke films wil je (opnieuw) zien? 
  • Wat zou je nog graag leren? Spaans, edelsmeedkunst, werken met de computer …
  • Zou je met je uiterlijk willen experimenteren door bijvoorbeeld je haar te verven in een gekke kleur of een tatoeage te nemen?
  • Wat zou je graag (her)beleven? Een festival of concert bijwonen, bijvoorbeeld, of naar het theater gaan voor een comedyshow?
     

Geef mindfulness een kans

Mindfulness is makkelijker dan je denkt. Eigenlijk is het gewoon een manier om stil te staan bij een moment—helemaal niet zweverig, maar net extra hard met beide voeten op de grond! Je tanden poetsen, koken of op de trein zitten, dat kan je allemaal doen op een bewuste manier. Zolang je maar even stilstaat en de dagelijkse sleur doorbreekt. Observeer, voel, ruik, kijk rond je en concentreer je op je ademhaling. Proficiat, je eerste mindful momentje is geslaagd! Het helpt niet alleen tegen je stress, maar is ook goed voor je geheugen en concentratie.

Wil je hier meer over weten of leren? Ons ziekenfonds heeft op verschillende locaties een aanbod rond mindfulness waarbij je je kan aansluiten. Ontdek het op onze website. 
 

Mild in de mantelzorg

Ben je een mantelzorger? Dan ben je sowieso een held in onze ogen. Maar je kan natuurlijk niet elke dag superman of supervrouw zijn. Lastige dagen horen erbij. Mildheid is daarvoor de ideale remedie. Niet alleen omdat het je helpt aanvaarden dat perfectie onmogelijk is en dat om hulp vragen helemaal oké is, maar ook omdat het je aanzet tot zelfzorg

Nu denk je misschien: Hé? Nog meer zorg op mijn bord? Maar zelfzorg is geen opdracht, in tegendeel. Zie het als een vrij moment voor jezelf (en dan ook echt alléén jezelf!). Even afstand nemen van de mantelzorgsituatie en je eigen grenzen bewaken kan wonderen doen. Tijd nemen voor jezelf is belangrijk om ervoor te zorgen dat je je zorgtaak goed kan blijven uitvoeren. Ga bijvoorbeeld eens uitgebreid naar de kapper, ga voor dag en dauw een toertje lopen, doe een kookworkshop waar je leert over een exotische keuken of koop jezelf een boeket bloemen om het huis wat op te fleuren.

Meer tips rond zelfzorg.
 

"Het probleem met gepensioneerd zijn
is dat je nooit eens een dagje verlof krijgt…"

Bonustip

Ken je Coponcho al? Deze organisatie biedt ondersteuning en advies aan mantelzorgers. Ook kan je langs deze weg in contact komen met lotgenoten.