Blijf actief—mentaal én fysiek

Een deel van ouder worden (maar jong van geest blijven!) is erkennen en aanvaarden dat je niet meer alles kan wat je deed als twintiger, of zelfs als vijftiger. En dat is normaal: je hebt er een flinke brok levenservaringen voor in ruil gekregen. C’est la vie! Focus liever op wat je wel nog kan. Zowel mentaal als fysiek heb jij nog veel in je mars.

"Vroeger noemde ik mijn knieën linkerknie en rechterknie.
Nu noem ik ze goede knie en slechte knie!"

Beweeg mee(r)

Lees je dit na een stevige wandeling of fietstocht? Goed bezig! In beweging blijven is cruciaal om gezond en gelukkig ouder te worden—dat weten we allemaal. Maar soms is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Zeker als je fysiek niet meer zo fit bent als je ooit bent geweest. Toch is het van belang om te doen wat je kan. 

Voordelen van bewegen
Minder … Meer …
  • Risico op hart- en vaatziekten
  • Risico op vallen
  • Zelfvertrouwen: voel je beter in je vel!
  • Kans om langer zelfstandig thuis te blijven wonen

Groen motiveert

Niets zo helend als de frisse buitenlucht inademen, ruisende bladeren horen en de zon op je gezicht voelen. Toch? Bewegen in de natuur is niet alleen goed voor je gezondheid, het helpt ook om stress te verminderen. Indoor bewegen is natuurlijk prima, maar trek er indien mogelijk soms ook een keertje op uit. Kijk je hier tegenop? Wandelen in groep werkt motiverend en verlaagt de drempel. Maar ook in je eigen tuin of op een openbaar domein kan je je amuseren in of op de aarde: van een moestuin aanleggen tot een partijtje minigolf.

Bonustip

Wist je dat ons ziekenfonds beweegactiviteiten aanbiedt voor alle leeftijden? Zo kan je bijvoorbeeld aan yoga of pilates doen in fijn gezelschap of een persoonlijke beweegcoach inschakelen die je helpt de eerste stappen naar een fittere levensstijl te zetten. Ook S-Plus biedt bewegingsactiviteiten aan (bowlen, fietsen, wandelen …) waarbij je je kan aansluiten en bij S-Sport // Recreas heb je wandelclubs. 

Blijf niet stilzitten

Functioneel bewegen: je doet het elke dag! Functioneel bewegen is bijvoorbeeld boodschappen doen, strijken, naar de bakker wandelen of de ramen lappen. Alle beweging die “nuttig” is dus, eerder dan recreatief. Het belangrijkste motto: blijf niet stilzitten. Je let er dus best op dat je regelmatig een keertje opstaat, de benen strekt en de spieren even losgooit. Deze kleine moeite kan een groot verschil maken in het behouden van je flexibiliteit en o.a. de vermindering van stijfheid, spataders … Alle beetjes helpen! 

l

Gratis inspiratie

Brein in beweging

Van grijs haar naar grijze materie … Jawel, ook je brein trainen blijft belangrijk! 
 

  • Lees een boek of de krant
    Lees je graag, maar zijn de letters vaak te klein? Tegenwoordig bestaan er e-readers (digitale schermen, speciaal ontwikkeld voor het lezen van boeken) waarop je het formaat van de letters zelf kan instellen en waar ook verlichting in verwerkt zit. Zo blijft lezen leuk!
  • Leer een taal
    Een taal leren stimuleert diverse gebieden van je hersenen. Kijk bijvoorbeeld eens televisie in een andere taal of volg een cursus. Woorden memoriseren is goed voor je geheugen, terwijl het aangaan van anderstalige conversaties dan weer een sociaal aspect invult. Liever Italiaans of Frans? Engels of Japans? Aan jou de keuze!
  • Speel een spel
    Zijn sudoku’s en kruiswoordraadsels niets voor jou? Probeer dan eens een computerspelletje op je tablet of smartphone. 

Actief blijven in tijden van corona

Ben je al lid van een sport- of wandelclub? Super! Helaas vielen veel van deze begeleide beweegmomenten weg door corona. Dat is jammer op sociaal vlak, maar ook je conditie en flexibiliteit kunnen hierdoor snel achteruitgaan. Zoek daarom manieren om de vaste sportmomenten te vervangen. Op veilige afstand wandelen met een vriend(in) bijvoorbeeld. Zo kan je even bijbabbelen én de benen strekken.